Talo
meren rannalla on elokuva, jonka halusin mennä katsomaan nimen
perusteella. Ja siksi, että se esitetään pienessä ja
sympaattisessa Kino Engelissä.
Elokuva
etenee melko verkkaiseen tahtiin ja alussa tuntuu, että
kaltaiselleni sähköjänikselle hidas kerronta on aivan liian
puuduttavaa. Väkiselläkin meinaa silmäluomet lupsahtaa kiinni ja
mielessäni kiroan, miksi valitsin elokuvan nimen mukaan - olenhan jo
oppinut, ettei viinipulloakaan kannata ostaa etiketin perusteella.
Mutta. Unelmoin 12 kuukautta vuodessa turkoosista merestä,
hiekkarannasta ja palmuista. Elokuva, jossa on talo meren rannalla,
kuulostaa juuri sille, jonka haluan nähdä. Ihana idylli!
Tässä
elokuvassa talo on kuitenkin autioituvassa pienessä kylässä. Ei
ole keskikesän helle, vaan jopa syksyinen tunnelma eikä palmujakaan
juuri näy. Hiekkaa ei mene varpaiden väliin ja horisonttikin on
haikea. Tunnelma kylässä on jopa vähän ankea, sillä monet
asukkaat ovat jättäneet kotikylänsä eivätkä sen kadut ja ravintolat
pulppua elämää.
Elokuvan
alussa vanha mies saa sairauskohtauksee talonsa terassilla. Terassi
on puolikaarenmuotoinen rakennelma ja yksi keskeinen tapahtumapaikka.
Terassi on ollut aikoinaan kohde, jota on tultu katsomaan
kauempaakin, koska sitä pidettiin niin hienona ja se on rakennettu
taitavasti monien ihmisten yhteistyönä.
Mies
polttaa tupakkaa ja saa kohtauksen. Tupakka jää käryämään
tuhkakuppiin. Tämä assosioituu monissa elokuvissa ja kirjoissa
käytettyyn kuvaan, jossa kynttilänliekin sammuminen symboloi
kuolemaa. Tämä mies jää kuitenkin henkiin, mutta ei enää selviä
ilman muiden apua. (Talo meren rannalla on ranskalainen
elokuva ja siinä poltetaan paljon. Niin paljon, että minunkin alkaa
tehdä mieli tupakkaa.)
Isän
sairauskohtaus ja kuoleman läheisyys ovat syitä, miksi kaksi hänen
muualla asuvaa aikuista lastaan palaavat kotikyläänsä, kolmas
sisaruksista on jäänyt sinne asumaan. Elokuva kertoo muistojen ja
takaumien kautta sisarusten tarinaa ja valottaa tragediaa, jonka
takia Angèle (Ariane Ascaride) on aikoinaan lähtenyt kylästä. Muita sisaruksia ovat Joseph (Jean-Pierre Darroussin) ja Armand (Gérard Meylan).
Elokuva ei ole ainoastaan vanhojen aikojen muistelua, vaan siinä on vahva ote nykyhetkeen. Kohtaamisten kautta sisarukset saavat uutta perspektiiviä elämäänsä. Elokuvan yksityiskohdista, hitaasta kerronnasta ja inhimillisyyden korostamisesta tulee mileen Aki Kaurismäen elokuvat ja etenkin Le Havre, koska Talo meren rannalla ottaa Le Havren tavoin alleviivaamatta kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, kuten pakolaiskriisiin.
Ohjaaja Robert Guédiguian luottaa omaan kerrontatapaansa ja elokuva kasvaa loppua kohti lämpimäksi tarinaksi, ihmiset osaavat aloittaa alusta, luopua ja antaa elämälle mahdollisuuden - vielä kerran.
Valintani nimen perusteella on sittenkin oivallinen. Talo meren rannalla on tietenkin jotakin muuta kuin ajattelin - ja sitähän ehkä juuri tarvitsinkin. Jokohan uskallan ostaa seuraavan punkkupullon etiketin perusteella.
Elokuva ei ole ainoastaan vanhojen aikojen muistelua, vaan siinä on vahva ote nykyhetkeen. Kohtaamisten kautta sisarukset saavat uutta perspektiiviä elämäänsä. Elokuvan yksityiskohdista, hitaasta kerronnasta ja inhimillisyyden korostamisesta tulee mileen Aki Kaurismäen elokuvat ja etenkin Le Havre, koska Talo meren rannalla ottaa Le Havren tavoin alleviivaamatta kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, kuten pakolaiskriisiin.
Ohjaaja Robert Guédiguian luottaa omaan kerrontatapaansa ja elokuva kasvaa loppua kohti lämpimäksi tarinaksi, ihmiset osaavat aloittaa alusta, luopua ja antaa elämälle mahdollisuuden - vielä kerran.
Valintani nimen perusteella on sittenkin oivallinen. Talo meren rannalla on tietenkin jotakin muuta kuin ajattelin - ja sitähän ehkä juuri tarvitsinkin. Jokohan uskallan ostaa seuraavan punkkupullon etiketin perusteella.
Kommentit
Lähetä kommentti