Se, miksi kirjoitan tätä juttua,
johtuu Ellien ”hymystä”. Ellie Miller (Olivia Colman) on
ylikonstaapeli Broadchurch-nimisessä brittiläisessä
rikossarjassa, jonka kolme tuotantokautta ahmin Netflixistä
muutamassa viikossa.
Olen siitä saakka, kun luin
yläasteella Agatha Christien Kymmenen pientä neekeripoikaa
(nykyisin Eikä yksikään pelastunut), ollut brittiläisen
dekkariperinteen ystävä. Näissä murhatarinoissa pohditaan
motiiveja ja murhaajan psyykkisiä ulottuvuuksia. Yleensä murhan
tehnyt henkilö paljastuu yhdistelemällä erilaisia johtolankoja ja
vihjeitä ja keskeisellä sijalla on etsivän lähes ylivertainen
älyn käyttäminen.
Broadchurch on rikossarja, joka on
esitetty ensimmäisen kerran vuonna 2013. Vaikka se kuuluukin eri
genreen kuin perinteinen brittiläinen arvoitusdekkari, se lainaa
jotakin tästä traditiosta. Tapahtumat sijoittuvat melko suljettuun
yhteisöön, Broadchurchin pikkukaupunkiin Englantiin. Poliisien
työtä kuvataan melko arkisestikin eikä heitä esitetä niin
tomppeleina, että paikalle pitäisi kutsua Sherlock Holmes tai
Hercule Poirot. Ellie ja rikoskomisario Alec Hardy uppoutuvat
11-vuotiaan pojan murhan tutkimiseen: pohtivat motiiveja ja
johtolankoja. Melkein kuka tahansa kyläläinen voisi olla
mahdollinen murhaaja.
En ole koskaan erityisemmin pitänyt
tv-sajoista tai kirjoista, joissa murjaaja selvitetään uusimman
laboratorio- ja rikospaikkatekniikan avulla. Liian helppoa. Minua
eivät myöskään kiehdo väkivallalla mässäily, veriset
yksityiskohdat tai liiallinen raadollisuus, joka on varmasti
totuuttakin silotellumpaa. En myöskään lämpene liian
hyvännäköisille rikospaikkatutkijoille, vaikka kaunes ja äly
voivatkin asua samassa henkilössä. Jos tämä kaunis/komea tutkija
vielä selvittää murhan laboratoriossa ja DNA:n perusteella, voi
miten tylsää!
Pidän siistimmistä murhista. Ja niitä
tapahtuu kirjoissa ja tv-sarjoissa, joita ratkovat Hercule Poirotin,
Sherlock Holmesin ja Neiti Marplen nykyaikaiset vastineet, joista on
riisuttu liiallinen älykkyys ja friikkiys. Nerot eivät ole enää
muodissa. Sen sijaan elliemillerit uhraavat arkensa ja melkein
elämänsäkin tapauksen selvittämiselle. (Olen toisinaan hyvin
kateellinen näille aamuyöllä puhelinsoittoon herääville
hahmoille, jotka raahautuvat murhapaikalle kahvimukit käsissään ja
sen jälkeen heittäytyvät tutkintaan kaksisataaprosenttisesti, ja
jotka eivät tunnu nukkuvan koskaan. Itselle kun kelpaavat päiväunet
aina, kun se on mahdollista.)
Ellie Miller - joka ei ole yliälykäs,
yksin viihtyvä neuroottisen tarkka etsivä, vaan perheenäiti,
puhelias, arkinen ja viehättäväkin toki, mutta mieluummin
badhairday-lookilla töihin lähtenyt kuin juuri tukkansa kihartanut.
Ellie Miller, jonka väsyneisiin silmiin ja epäterveellisiin
eväisiin on helppo uskoa. Ja Ellien ”hymy”. Hän väläyttää
sen usein niissä tilanteissa, joissa hän ei oikein tiedä, miten
pitäisi olla. Hän on ehkä juuri tajunnut, että keskustelukumppani
valehtelee tai peittelee jotain. ”Hymy”, joka on ehkä enemmän
pieni irvistys: hampaat esillä, väkinäinen ja joka ei ulotu
silmiin asti. Ilme, joka otetaan silloin, kuin ei oikein tiedetä,
miten pitäisi olla tai halutaan näyttää sille, ettei mukamas ymmärretty
jotain, mitä toinen juuri sanoi tai paljasti. ”Hymy”
joka ei ole mikään pikku juttu, sen tietävät kaikki
Mona-Lisa-maalausta joskus katsoneet.
Tällaiset pienet yksityiskohdat
näyttelijän työssä hyvin käsikirjoitetussa, tehdyssä ja
tuotetussa sarjassa vetoavat minuun. Koukuttavat. Saavat minut
katsomaan vielä vielä yhden jakson, vaikka tiedän, että
seuraavanakin aamuna on aikainen herätys. Ei koukuta ne kuuluisat pienet harmaat aivosolut, ei hyvännäköinen
varsi tai rikostekniikan uusimmat innovaatiot. Vaan loistavasti
rakennettu hahmo, jonka voisi kuvitella asuvan naapurissa.
Tyhjiö iski, kun Broadchurchin
tuotantokaudet oli katsottu. Mitä nyt. Netflix tarjoaa muita
samankaltaisia sarjoja. Muutamalle annoin mahdollisuuden, vaikka
ikävöinkin Ellietä, Broadchurchin miljöötä ja henkilöitä. The
Fall, jota tähdittää Salaisista kansioista tuttu Gillian Anderson,
sai minulta aikaa kahden jaksoin verran – sen jälkeen pelkästään
ällötti. Sarjamurhaaja oli ahdistava, murhasi helppoja saaliita eli
yksinasuvia naisia ja koko sarjassa oli vain yksi ns. tervejärkiseltä
vaikuttava ihminen, hänkin sarjamurhaajan vaimo. Enkä edes paljasta
mitään olennaista, sillä murhaaja on tiedossa alusta alkaen. Näin
katsojalta vielä viedään mahdollisuus spekuloida murhaajan
henkilöllisyydellä.
Vain Ellie pystyisi täyttämään
tyhjiöni – mutta neljättä tuotantokautta ei ole luvassa. Sarjan luoja ja käsikirjoittaja Chris Chibnall on sanonut sen suoraan: "That is it and there will be no more after this one, absolutely."
Miss You, Ellie!
Kommentit
Lähetä kommentti