Achim von Borries, Liv Lisa Fries, Peter Kurth. Kuva: Wikimedia. |
Ristiriitaiset henkilöhahmot
Babylon Berlin -tv-sarjan keskeiset
henkilöhahmot ovat ristiriitaisia ja sen takia uskottavia, koska harvoin
niinkin monimutkainen olento kuin ihminen on esimerkiksi aina oikeamielinen,
rehellinen ja ystävällinen. Etenkin rikoskomisarion Gereon Rathin (Volker Bruch) kollega Bruno Wolter (Peter Kurth) venyy
toisaalta sikamaisuuksiin ja toisaalta empatiaan (ensimmäisen tuotantokauden
jaksoissa). Sarja on edelleen nähtävissä Yle Areenalla (26.3.2019).
Toisen tuotantokauden jaksoissa roolit tiivistyvät, hahmot ovat
edelleen ristiriitaisia, mutta se, kuka ”taistelee” kenenkin joukoissa, alkaa
selvitä. Henkilöhahmot ovatkin mielestäni kiinnostavampia juuri ensimmäisellä
tuotantokaudella (jaksot 1-8), koska ne eivät ole niin selkeästi joko hyviä tai
pahoja.
Nuori berliinitär Charlotte Ritter
(Liv Lisa Fries) on oppinut elämään kaupungin säännöillä - pää pystyssä kaiken
paskan keskellä, kadottamatta inhimillisyyttään ja olemalla aivan liian nuori
katkeroitumaan. Hän myös uskaltaa haaveilla, vaikka turpaan tulee ja kovaa.
Gereon Rath kärsii sodanjälkeisestä hermostollisesta traumasta, jonka hän
pyrkii salaamaan, koska poliisihan ei voi olla missään tilanteessa heikko. Kylmäpäinen
hahmo haavoittuvaisuudestaan huolimatta - ja ehkä juuri siksi.
Yksi lempihahmoistani on Aleksei
Kardakov, venäläinen vallankumousaktivisti ja viulisti, joka tuntuu olevan
kuolematon, ainakin ensimmäisellä tuotantokaudella. Toisen tuotantokauden
jaksoissa Kardakovin tarina ei ole enää samalla tavalla keskiössä.
1920-luku
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen 1920-luvulla
naiset kävivät yhä useammin töissä, leikkasivat hiuksensa ja alkoivat elää
itsenäisempää elämää. Alkoi hahmottua moderni nainen, josta hyvä esimerkki on
juuri Babylon Berlin -sarjan Charlotte. Jos saisin elää yhden vuorokauden
jossakin muussa kuin omassa ajassani, 1920-luku olisi yksi varteenotettava
vaihtoehto.
Yksi keskeinen tapahtumapaikka on
yökerho Moka Efti, jolle löytyy myös esikuva todellisesta 1920-luvun Berliinistä. Sarjassa ravintolassa esiintyy vetäviä artisteja ja ihmiset
tanssivat ja juovat kuohuvaa kuin viimeistä päivää tai syövät gurmeeruokaa
tyylikkäässä ruokasalissa. Alakerrassa on luksusbordelli. Mikä olisikaan
parempi paikka paeta todellisuutta niille, jotka siihen kykenevät.
Art deco -tyyliä. Kuva Wikimedia. |
Sisutuksessa näkyy art deco,
esimerkiksi monissa sisätilojen tapeteissa. Olen aina pitänyt art deco -tyylisuunnasta
kaikkine tyyliteltyine koukeroineen, koska se on harvoin liian suoraviivaista
ja tylsää. Art deco on kiehtovaa kuin elämä itse - ja etenkin 1920-luku. Yksityiskohdissa
näkyy, että sarja on tehty euroja säästelemättä ja se vakuuttaa ja vaikuttaa.
1920-1930-luvuilla Saksassa toimi myös
taide- ja arkkitehtikoulu Bauhaus, joka loi pohjan
modernille arkkitehtuurille ja muotoilulle. Vaikka en olekaan mikään muotoilu- ja arkkitehtuuriasiantuntija, uskallan väittää, että myös Bauhausin vaikutus näkyy sarjan lavasteissa. (Nykyisin monet liittävät Bauhaus-nimen saksalaiseen rakennusalan tavarataloketjuun. Näillä kahdella Bauhausilla ei ole juuri mitään muuta yhteistä kuin synnyinmaa.)
modernille arkkitehtuurille ja muotoilulle. Vaikka en olekaan mikään muotoilu- ja arkkitehtuuriasiantuntija, uskallan väittää, että myös Bauhausin vaikutus näkyy sarjan lavasteissa. (Nykyisin monet liittävät Bauhaus-nimen saksalaiseen rakennusalan tavarataloketjuun. Näillä kahdella Bauhausilla ei ole juuri mitään muuta yhteistä kuin synnyinmaa.)
Musiikki
Olen aina osannut nauttia musiikista,
vaikken tiedä tuon taivaallista nuoteista ja osaan hoilata koulussa suvivirret
ja joulubiisit sujuvasti vähän sinne päin. Babylon Berlin -sarjassa on
mielettömän hienoja kohtauksia, joissa musiikille annetaan tilaa.
Kun Svetlana Sorokina
alias Nikoros (Severija Janusauskaite) esittää kappaleen Zu Asche zu Staub, ei voi kun ihailla musiikin
kasvavaa voimaa ja sitä, miten se vie mukanaan. Visuaalisuus on kohdallaan ja
esitys on kuin musiikkivideo, joka kuitenkin sopii kokonaisuuteen eikä jää irralliseksi.
Kappale on myös sarjan tunnusbiisi.
Lisää musiikkiin liittyviä hienouksia voi
kokea katsomalla koko sarjan. Spotify-musiikkipalvelussa on myös kuunneltavana sarjan musiikki, mutta yksi keskeinen elementti jää pois, kun musiikki ei
yhdisty visuaalisuuteen.
Miksi Babylon?
Sarjan nimi herättää mielenkiinnon
heti. Se kertoo toisaalta, mihin tapahtumat sijoittuvat. Hämmentävä ja samalla
niin kiehtova on sana Babylon, mihin kaikkeen sillä halutaankaan viitata? Babylon eli Baabel oli kaupunki Mesopotamiassa Eufratin
varrella, nykyisessä Irakissa. Se oli
kaupan, hallinnon ja uskonnon ja kulttuurin keskus. Wikipedian mukaan kaupungin
nimi juontuisi sanoihin, jotka tarkoittavat jumalan porttia.
Babylon löytyy myös Raamatusta, moni
muistanee kertomuksen Baabelin tornista, jonka ihmiset halusivat rakentaa
tavoittaakseen taivaan ja niinpä jumala sekoitti ihmisten kielen – ja torni jäi
rakentamatta. Babylon on myös joissakin yhteyksissä ajateltu olevan tila, joka
kuvaa länsimaisen yhteiskunnan rappiota.
Babylon Berlin näyttää berliiniläistä
elämää monelta kantilta, ei vain Moka Eftissä bailaavien varakkaiden, vaan myös
niiden, jotka työskentelevät alakerran bordellissa, ovat köyhiä tai
vallankumouksellisia. 1920-luku ei ollut kaikille juhlaa, vaikka niin voisi
kuvitella avatessaan oven Moka Eftiin. Berliini on monikasvoinen riippuen
siitä, kenen vinkkelistä katsoo.
Babylon Berlin on loistavasti
käsikirjoitettu, kuvattu ja tehty sarja. Totta kai sitä katsoessaan tajuaa
tuijottavansa lavastettua 1920-lukua, jota on väritetty niin mustin kuin
punaisinkin kynin. Tarinan kertomisella on omat keinonsa, ja se että juoni
etenee, vaatii välillä realismin hylkäämistä. Etenkin toisella tuotantokaudella
on muutama melko kökkö ja tyyliin sopimaton kohtaus, jotka vieroittavat
katsojaa brechtiläisellä tavalla. Niistä ei sen enempää.
Babylon Berlin on silti lähes
täydellinen sarja – jolle on helppo antaa anteeksi muutamat lapsukset.
Kommentit
Lähetä kommentti